חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האנרגיה בישראל – בין עצמאות לתלות

לישראל משאבי אנרגיה מוגבלים יחסית. אין בה מרבצי נפט או גז גדולים והיא מייבאת כמעט את כל צריכת הדלקים המאובנים שלה ממדינות אחרות. עם זאת, בעשורים האחרונים ישראל הצליחה לפתח מקורות אנרגיה מגוונים יותר, אם כי עדיין רחוקה מעצמאות אנרגטית. 

רוב תפוקת החשמל בישראל מיוצרת בתחנות כוח פחמיות ובתחנת הכוח היחידה שפועלת בגז טבעי. בשנים האחרונות ישנה מגמה של הרחבה ניכרת בייצור חשמל מאנרגיית השמש, בעיקר באמצעות שדות סולאריים גדולים ומתקנים על גגות מבנים. 

גם אנרגיית הרוח זוכה לניצול הולך וגדל, אולם עדיין בהיקף מצומצם יחסית. קיימים גם מספר קטן של מתקנים הידרואלקטריים המנצלים את זרימת הירדן ומפלי מים אחרים.

בתחום הגז הטבעי התגלו בישראל מאגרים קטנים יחסית וצפוי שאלו ייצרכו בשנים הקרובות. ישראל מבקשת להרחיב את יבוא הגז ממצרים וממדינות נוספות על מנת להפחית את תלותה בפחם לייצור חשמל.

אנרגיות מתחדשות בישראל

ישראל מאמצת בהדרגה יותר אנרגיות מתחדשות כגון סולארי, רוח והידרואלקטרי. כיום כ-7% מצריכת החשמל מגיעה ממקורות מתחדשים, אך היעד הוא להגיע ל-30% עד 2030. עיקר הצמיחה בתחום האנרגיות המתחדשות מגיע מאנרגיית השמש הודות לעלויות הייצור הנמוכות יחסית של חשמל סולארי בישראל.

גילויי גז טבעי בים התיכון

בעשור האחרון התגלו מול חופי ישראל מאגרי גז טבעי גדולים בים התיכון. מאגר לוויתן הוא הגדול ביותר והפקת הגז ממנו החלה ב-2013. גילוי המאגרים אפשר לישראל להתחיל לייצר חשמל מגז טבעי במקום מפחם ולחסוך בעלויות. עם זאת, עתודות הגז צפויות להיגמר בעשורים הקרובים.

סיכום

ישראל ניצבת בפני אתגרים משמעותיים בתחום האנרגיה, בהם מחסור במקורות דלקים מקומיים ותלות גבוהה בייבוא דלקים ממדינות אחרות. עם זאת, בעשורים האחרונים חלה התקדמות בפיתוח מקורות אנרגיה מגוונים יותר, במיוחד בתחומי הגז הטבעי והאנרגיות המתחדשות. ככל שישראל תמשיך להשקיע בניצול יעיל יותר של משאביה ובאימוץ טכנולוגיות מתקדמות, כך ניתן יהיה לצמצם את תלותה האנרגטית ולקדם עצמאות וביטחון אנרגטי לאורך זמן.קבוצת בזן היא אבן יסוד בתעשייה הישראלית ונחשבת למנוע כלכלי ואנרגטי.